IAN BRODIES VERDEN
 

OM IAN BRODIE OG HANS FILMVERDEN

Ian Brodies filmverden

 

Ian Brodies filmverden er en introduksjon for deg som ung filmskaper. Men du finner også flere ting her.

I Ian Brodies filmverden fokuserer vi på de forskjellige elementene innen film, med bilder fra filmer hvor Ian har vært en del av teamet:

Ringenes Herre

Hobbiten

Legenden om Narnia: Løven, heksa og klesskapet

Birkebeineren

Kampen om Tungtvannet

 

Ian Brodie er opprinnelig fra New Zealand, og er landets mest kjente forfatter innen film- og filmturisme.

 

Ringenes Herre

Hobbiten

Legenden om Narnia: Løven, heksa og klesskapet

Birkebeineren

Kampen om Tungtvannet

 

Noen av bøkenes hans:

 

​Cameras in Narnia, Lord of the Rings Location Guidebook, A Journey through New Zealand Film, The Hobbit Motion Picture Trilogy Location Guidebook and the Birkebeineren Location Guidebook.

 

​Følg med!

 

Som en del av DKS-programmet vil Ian Brodie og The Wild Telemark-teamet også holde seminarer, webinarer og arrangementer.

 

​Følg Ian, Per Ole, Steven og Wild Telemarks mediaportal for mer informasjon om hvordan vi kan hjelpe deg med en karriere og framtid i film og media.

 

 Velkommen!

 

FILM ELEMENTER

VISUALISERING

 

I en film som The Lion, Witch and the Wardrobe (Narnia), en film som tjente nærmere 1 milliard dollar, er mange av scenene svært komplekse, med ekte skuespillere som kombineres med datamaskingenererte figurer, og noen som er en kombinasjon av begge, og med spesielle effekter lagt til mange av scenene.

Tidligere pleide filmer å begynne med storyboards - hvor tegnere viste hovedscener og actionsekvenser som en serie tegninger.

Dette var en veldig nyttig måte å hjelpe regissøren til å bestemme hvordan filmen skulle se ut. I dag har moderne datateknologi hjulpet med å lage mye mer effektive måter å "forestille" seg filmen på.

Pre-vis

Dette kalles pre-visualisering (Pre-vis), eller forhåndsvisning. Pre-visualiseringen er som en virtuell film, hvor ideer blir testet før kameraene ruller. Pre-vis gir en struktur for hva som kan være svært kompliserte sekvenser, slik at regissøren kan kontrollere at alt som må dekkes, har vært inkludert i en scene. Dette betyr at når filmen starter, vet teamet at alt teknisk vil fungere.

Større filmer koster ofte millioner av dollar. For å gjøre det mulig å jobbe ut ideer ut på forhånd, er pre-visualisering svært nyttig og det sparer mye tid og penger. Pre-visualiseringen gjør det også mulig for regissøren og sjefen for filmfotografene (DOP) å være mer kreativ. De kan prøve ut mange forskjellige løsninger før de begynner å filme.

På denne måte kan filmteamet planlegge områdene hvor det skal filmes – helt ned til plassering av ting som forskjellige bergarter og trær, og denne informasjonen sendes deretter til Pre-visualiseringsteamet.

 

Planlegging

Planlegging er viktig! Regissøren diskuterer sine ideer med pre-visualiseringsveilederen, som lager dataprogrammer av figurene med animatørene, som så begynner å "fortelle" historien i animert form. Dette gjør at regissøren kan prøve ut forskjellige ideer og kameravinkler slik at han kan "se" hvordan det vil se ut i filmen og finne de beste alternativene.

Samtidig utformer designavdelingen settene hvor handlingen og scenene blir filmet. De fysiske målingene og dimensjonene til settet er kartlagt og gitt til pre-visualiseringsteamet, som kombinerer den angitte informasjonen og plasserings-informasjonen for å lage en nøyaktig tredimensjonal datamodell der ideer kan prøves ut - litt som et videospill.

Ting tar tid

Pre-visualiseringen for The Lion, Witch og Wardrobe begynte i mars 2002, mer enn to år før filmen startet, og avsluttet i desember 2004. Regissøren og pre-visualiseringsveilederen satte seg med manuset, og sammen beskrev de følgende:

  • det som de ønsket å se i filmen

  • hvordan hver scene skulle se ut.

  • hvilke kameraer som skulle brukes- Ved hjelp av datamodellen og 3D, fløy de kameraene gjennom ’settet’ og så filmen fra mange forskjellige vinkler for å se hvilke som fungerte best.

 

Når de var ferdig, hadde alle en bedre ide om hvordan de skulle lage filmen og hvor de skulle plassere kameraene og raffinere manuset.

 

Og først da startet prosessen med selve filmen!

G9FB5175.jpg
G9FB6480.jpg
 

LOKASJONER

For å filme må man finne riktig lokasjoner!

 

Svært mange av filmene der Ian Brodie har vært involvert, har blitt bygget i en fantasiverden. Filmer som Ringenes Herre, Hobbiten, Legenden om Narnia er alle eksempler på dette.

 

Andre, som Birkebeineren og Kampen om Tungtvannet, er basert på historiske fakta.

 

Uansett er det viktig at alle lokasjoner blir valgt på en måte som styrker historien, og samtidig tar hensyn til faktorer som budsjett, logistikk og tid.

 

Noen av scenene i en film er filmet i et studio, mens noen må være filmet ute, "on location", og lokasjonsavdelingen må finne steder som samsvarer med regissørens visjon om en bestemt scene eller sekvens.

 

Location Scout

Location Scout (LS) har ansvar for å finne filmlokasjoner, og letingen etter disse starter lenge før selve filmingen begynner. Når LS har fått en liste over potensielle steder, besøker de hvert av disse og tar bilder og detaljerte målinger.

 

Disse presenteres for regissøren, sjeffotografen og produsentene. LS organiserer besøk til stedene. Hvis regissøren blir fornøyd, kan de slutte å lete. Hvis ikke, fortsetter søket.

 

Når et sted er valgt, må LS organisere alt som er nødvendig for å kunne bruke stedet til filmingen. Dette kan bety forhandlinger med grunneier, skaffe alle de nødvendige tillatelsene som trengs, og utarbeide logistikken for å få flytte teknisk mannskap inn og ut av stedet.

 

Lokasjonsmannskapet må sørge for at alt nødvendig materiell er til stede mens filmingen foregår, og når det er ferdig, må området settes tilbake til sin opprinnelige stand.

press to zoom
press to zoom
press to zoom
1/1

CASTING

 

Casting er prosessen med å velge skuespillerne. Dette er en komplisert prosess som tar tid.

Castingansvarlig begynner med å lese skriptet og kartlegge de fysiske egenskapene til alle rollefigurene i filmen, og de egenskapene hver rolle krever.

Før prosessen begynner, må de også vite hva regissøren har i tankene, da det er regissøren som skal ta den endelige avgjørelsen.

Ian Brodie kommenterer: 


Barna som ville være med i Løven, heksa og klesskapet måtte lese gjennom scener og gjøre en filmtest, slik at regissøren kunne se hvordan de ville se ut på skjermen.

Tusenvis av barn var på audition, og hele 2000 jenter stilte til audition for hovedrollen som Lucy.

Fordi de fire barna i historien var engelske, reiste castingsansvarlig (Pippa Hall) rundt i hele Storbritannia til skoler, dramagrupper, ungdomssentre, teatre, og også til kjente barneskuespillere.

G9FB6339.jpg

Skotsk skuespiller Tilda Swinton ble kastet i den hvite heksens ledende voksenrolle. I tillegg til å være en talentfull skuespillerinne hadde hun den sterke, rene skjønnheten som trengs for å spille den ekstraordinære karakteren.

Casting er prosessen med å velge skuespillerne. Dette er en komplisert prosess som tar tid – kanskje mest viktig av alle valgene som bli gjort.

 

FILMSETT

Narnia (Løven, heksa og klesskapet) var et komplisert prosjekt med 75 sett bygget i tre land - New Zealand, England og Tsjekkia. Historien trengte sett som var designet for en dyster krigstid i London, professorens hus på den engelske landsbygda, og deretter fantasilandet Narnia. Hvert sett med forskjellig utseende og egenskaper.

Fordi forfatteren CS Lewis ikke beskrev de fysiske detaljene til Narnia og dets skapninger i detalj i sine bøker, var det ingen detaljerte referanser der som kunne gi designteamet anvisninger til de forskjellige elementene som de trengte for å visualisere Narnia. 

 

Når beskrivelsen av Narnia og de forskjellige skapningene var bestemt, begynte den store oppgaven med å skape de to store hærene som skulle kjempe om kontrollen av riket.

Produksjondesigneren

Produksjonsdesigneren var arkitekten for filmen, og designsjefen, var byggeren. De hadde ansvar for alt fra konsept til tegning og planer, samtlige ingeniørspesifikasjoner og byggingen, maleri og design for alle settene. De trengte også å sjekke at alt arbeidet så korrekt ut gjennom hele filmen.

For hvert sett laget designavdelingen en detaljert modell som ble opprettet som en dataanimert 3D-modell, slik at pre-visualiseringsteamet kunne legge det til plasseringsinformasjonen og begynne å bruke det mens settet ble bygd.

 

EN FANTASI VERDEN

Alle disse filmene – Lord of the Rings, Legenden om Narnia: Løven, heksa og klesskapet, Hobbiten, og andre filmer opererer i en fantasiverden.

Design og rekvisitter var viktige, inkludert smykker, kostymer, rustning, våpen og 3D-maquetter (små skulpturer av hovedpersoner og deres omgivelser).

Dette innebar tidlig konseptarbeid og previsualisering, som inkluderte hvordan sminke, hår og kostymer måtte se ut, hvilke farger og stilarter de skulle ha, for å sikre at skuespillerne ville framstå korrekt i hver scene.

Derfra flyttet filmen inn i preproduksjon for at arbeidet med det vedtatte designet kunne fortsette, før man begynte å bygge settene.

CONTENTS

(tap on image for more information)

 

KRIG

De viktigste våpnene i Narnia var sverd og i tre varianter:

-       helt sverd for hovedpersonene og nærbilder

-       sverd for stuntpersonene, som må være sterke nok til ekte handling, og

-       bakgrunnssverd for ekstramateriale, som bare trengs å se deler av.

Fordi mye av rustningene måtte bli laget for ikke-menneskelige skapninger med hover, dyr-lignende bakben og interessante kister, måtte designerne tenke på hvordan disse firbente dyrene ville oppføre seg når de sto oppreist.

 

Minotaurene bærer veldig tunge, ekstravagante rustninger som viser deres arroganse, så mye designarbeid gikk med for å få dette utseendet riktig.

 

Rustningene ble laget av et team av 100 håndverkere, og de brukte håndlaget stål, akkurat som det ble laget i middelalderen. De laget vakre rustninger ved hjelp av tre grunnleggende verktøy - en blokk med tre, en stor hammer og en stålplate.

 

De laget også spenner, belter, bånd til rustninger og lærarbeid, med spesialdesignede insignier stemplet inn i læret.

I alt ble det laget 1200 sverd og andre våpen, 200 sett med rustning, inkludert hjelmer, skjold og et stort antall rekvisitter!

 

DESIGN  

I Narniafilmen hadde kostymedesigneren ansvar for alt skuespillerne hadde på seg i filmen fra topp til tå. Deres jobb startet med lesing av manuskriptet. Deretter diskusjoner med regissør og skuespillere for å fortelle hvordan de ville visualisere historien gjennom klærne som figurene skulle ha på seg.

Sammen med produksjonsdesigner, lysdesigner og sjef-fotografen ble det bestemt en fargepalett for filmen. Kostymeavdelingen måtte håndtere skuespillernes hudtoner og farger, fordi skuespillere som ser bra ut i én farge ser kanskje ikke like bra ut i en annen.

Kostymedesigneren prøvde å holde seg innenfor den vedtatte fargepaletten for filmen og de ulike scenene for å holde et gjennomført visuelt uttrykk og stemning. Kostymedesigneren jobbet også tett med designsjefen slik at kostymer passer sammen og utfyller den visuelle stilen i settene.

Narnia hadde to helt forskjellige typer kostymer – den første delen av filmen trengte historisk nøyaktige klær fra 1940-tallet, mens fantasiverden Narnia sto for resten. Alt måtte lages, fra sko til sokker til undertøy.  

Det var spesielt vanskelig å lage kostymer for den hvite heksa som var halvt gigant og ikke helt menneskelig. Hun trengte å være vakker, kald, primitiv og nydelig – alt på samme tid.  

For hennes fantastiske hvite kjole ble det laget en egen type blonder av råsilke og rå merinoull som ble farget og filtet, deretter sydd og delvis brent for å skape det som kostymedesignerne kalte "heksetipp".

Gjennom filmen har den hvite heksa seks forskjellige kostymer som speiler hennes figurs skiftende reise gjennom farge og form.

Den hvite heksa ble stadig mer brutal og respektløs mot skapelsene i Narnia etter som historien hennes ble utviklet, noe som ble framhevet i kostymer som ble designet for henne. Den første drakten var inspirert av snø og is, og etter som våren begynte å komme til Narnia, forandret dette seg.

Kostymer måtte lages for alle skapningene, og det ble bestemt at varianter av gull og rødt passet for de snille figurene, og blått med dype mørke farger for de onde skapningene og stemningene. 

 

KOSTYMER OG SMINKE

Kostymedesigneren til Løven, heksa og klesskapet var ansvarlig for alt skuespillerne hadde på seg i filmen, fra topp til tå. Hennes jobb begynte med å lese manuskriptet. Deretter arbeidet hun tett med regissøren og skuespillerne for å bidra til å visuelt fortelle historien regissøren så for seg gjennom klærne som skuespillerne skulle ha.

Å skape en verden av Narnia ga mange utfordringer. Sminken for hver skapning var veldig spesifikk, og fordi det er en film for barn ble det ikke brukt blod eller slim, som er sminkeeffekter man ofte bruker i film.

Noen i Narnia hadde merkelige proteser som måtte se overbevisende ut, og protesekroppsdrakter ble brukt for hekser, ogrer, boggler og cycloper. Disse ble laget av latex for å passe til ekstramaterialet. Hele hoder måtte lages for skapninger som Minotaurene og de brukte mye falsk pels.

Sminketeamet var kontinuerlig opptatt med å sminke og tilpasse proteser. Ofte startet de klokka halv fire om natta for å få alle klare til å filme klokka ni. Rekorden deres var 83 forskjellige proteser på én dag.

I tillegg til å jobbe i så stor skala, var det også svært mange små, men viktige detaljer de måtte passe på. For eksempel forandrer den hvite heksas øyne farge, og sminkøren måtte organisere fargede kontaktlinser og spesiell sminke for å farge kroppen hennes rød.

For å kunne lage kostymer til filmen, begynte kostymedesigneren med å lese boka om og om igjen, og også bøker skrevet om Narnia. Hun gikk gjennom arkivene i Victoria og Albert kunstindustrimuseum i London, for å se hvordan klær ble sydd, hva slags stoffer og knapper som ble brukt, og i hvilke farger.

Det ble vevd egne stoff for Lucy og Susans jakker og Peter og Edmunds bukser, for å matche vev og design fra tiden. Et vanlig stoff som ble brukt på 1940-tallet var vyella, en blanding av ull og bomull, og kostymedesigneren og hennes team måtte lete rundt i verden for det.

Kostymer til Narnia var mye vanskeligere, spesielt for den hvite heksen, som var halvgigant og ikke helt menneskelig. Hun trengte å være vakker, kald og nydelig – alt til samme tid. Designene for henne kom alle fra kostymedesigneren, og sammen med hennes lag begynte de å leke med stoffer og farger og historier for å bestemme hvordan hun skule se ut. Da Tilda Swindon hadde fått rollen, kunne de begynne å lage kostymene hennes.

For kroningen hadde kunstavdelingen valgt et neoklassisk utseende med en sommerfargepalett, og kostymedesigneren valgte mønstre for hver av barnets kroningsklær som skulle se bra ut i denne settingen. Lucys kjole var basert på laurbærblad og blomster, mens Susans er basert på påskeliljer trykt med gullblad på en lyseblå bakgrunn.

Alt måtte gjøres, fra sko til sokker til undertøy. Stoff ble vevd for Lucy og Susans jakker og Peter og Edmunds bukser, for å matche vev og design av tiden. Et vanlig stoff som ble brukt på 1940-tallet var vyella, en blanding av ull og bomull, og Isis og hennes team måtte søke rundt i verden for det.

 

For den hvite heksens fantastiske hvite kjole ble en spesiell slags blonder laget av rå silke og rå merinoull som ble farget og filtet, deretter sydd og delvis brent for å skape det som kostymedesignerne kalte "heksespisse". Hele filmen har den hvite heksen seks forskjellige kostymer som speiler hennes tegnes skiftende historie gjennom farge og form.

 

Den hvite heksen ble stadig mer brutal og irreverent mot skapelsene av Narnia da historien hennes ble utvunnet, noe som Isis har fremhevet i kostymer hun designet for at Tilda skulle ha på seg. Hennes første drakt ble inspirert av snø og is, og som våren begynner å komme til Narnia begynner dette å forandre seg.

 

Isis måtte også lage kostymer for alle skapningene, og det ble bestemt at hun skulle bruke toner av gull og rødt for godbiter og blues med dype svarte og sangfarger for ondskapene.