top of page

Unngå Juridiske Problemer!

Updated: Sep 14, 2019

Av David John Smith og Per Ole Hagen


Dette er en av årsakene til at filmskapning er så spennende - det er alltid sjansen for å skape en hit. Men hvordan beskytter du best det du lager? Her er et par ting du må huske på som vi skal forklare i denne artikkelen.


Vi elsker historiene om hvordan en lavbudsjettsfilm kan blir til en enorm suksess.

Vi kan nevne et par glimrende eksempler fra de siste 30 årene. De best kjente er Blair Witch Project og Paranormal Activity:


Blair Witch Project

Budsjett: $ 60 000

Box office: $ 248.639.099

Resultat: 414,300%

https://www.youtube.com/watch?v=a_Hw4bAUj8A


Paranormal Activity

Budsjett: 15 000 dollar

Box office: $ 193,355,800

Resultat: 1.289.000%

https://www.youtube.com/watch?v=F_UxLEqd074


Når du begynner å lage hit filmen din, hva bør du tenke på for å gjøre livet ditt lettere, fra et juridisk perspektiv?


1. Forvent det uventede. Opprett et selskap for filmen din

Om du produserer en film med et personlig ansvar og noe går galt under produksjonen, kan det koste deg - og kanskje foreldrene dine også. De vil ikke like det. Så vi foreslår å opprette et selskap, for å sikre deg mot ubehageligheter.

Å opprette et aksjeselskap, begrenser filmskaperens personlige ansvar, og kan beskytte deg mot store personlige erstatningskrav hvis noe uventet skjer.


Selv for kortfilmer kan dette være til stor hjelp for å beskytte dine rettigheter eller ansvar, hvis noe skulle gå galt med produksjonen.


2. Dokumentér alt

For å beskytte deg selv i filmproduksjonen, sørg for å få skriftlige tillatelser og godkjenning fra alle og for alt. Dette inkluderer alt fra skuespillere, musikk og stedene du filmer til distribusjonsavtaler.


Hold alt oppdatert til enhver tid! Det vil hjelpe deg når det gjelder

lovverket, og kan bidra til å holde budsjettet og prosjektet under

kontroll.


Det finnes mange skrekkhistorier om filmer som var ferdig og klar

til å vises, men hvor produsenten fant ut at en viktig scene i filmen

ikke hadde innhentet tillatelse til å filme på akkurat det stedet, og

ikke kunne vises. Så manglende avtaler kan koste mye penger og tid.

Og det er ofte mye dyrere å klarere tillatelser og avtaler i etterkant

enn i forkant.


Dokumentasjonen under produksjonen skal være klar for enhver situasjon som oppstår.


3. Arbeidslover

Det er viktig å forstå forskjellen mellom ansatte og uavhengige entreprenører.

Når du setter sammen et filmteam, er det lett å tenke på det som din vennegjeng som kommer sammen for et prosjekt.

Men, om du begynner å tjene penger vil du finne at i realiteten (i det minste den juridiske realiteten) setter du sammen et team av ansatte eller uavhengige entreprenører.


Gjør avtaler først! Ikke vent. Få ting på plass.


4. Skaff forsikringer

Å produsere en film uten noe budsjett er veldig risikabelt fordi alt kan gå galt. Hvis noe går galt, hvis en skuespiller eller et teammedlem blir skadet under produksjonen, hvem er ansvarlig?

Akkurat som det kan være veldig risikabelt og farlig å kjøre bil eller eie et hjem uten forsikring, kan det være like risikabelt (eller muligens mer) å lage en film.

Ikke bare har du å gjøre med sikkerheten til mannskapet ditt, du har også potensielt utstyr for tusenvis av kroner å tenke på.


Det er viktig å ha gode forsikringer.


5. Opphavsrett, varemerker og personvernrettigheter

Tenk på å filme en scene i en travel gate i sentrum. Du må være

klar over at å fokusere på billogoer eller produktetiketter i løpet

av en scene kan føre til varemerkeproblemer.

Å fokusere på spesifikke personer på gaten kan også være

problematisk, da du ikke vet om alle i mengden samtykker til å være

med i filmen din. Alt dette kan sette deg i en prekær juridisk stilling.


Se Per Ole Hagens Verden og Hva Skjer (www.wildtelemark.com) for mer om opphavsrett og seminarer.


6. Opphavsrett for filmen din

Ja, ja, så du har skrev manuset ditt, men er egentlig alt ditt som står der? Har du rettighetene til alt kildematerialet? Er det virkelig din opprinnelige idé?

Har noen skrevet notater på manus som en del av en samarbeidsprosess? I virkeligheten har alle som har bidratt til manuset rettigheter til det.

Det kan føles lite, men hva om lavbudsjettfilmen din blir veldig vellykket som noen av filmene som vi nevnte? Da har du har kanskje plutselig en rettssak mot deg!

Å forstå lovgivningen om opphavsrett er ingen liten oppgave, men det er absolutt noen skritt du kan ta for å sikre at disse rettighetene er i orden og under din kontroll.


Som vi har sagt, det er en grunn til at filmskapning er så spennende - det er alltid en mulighet for å skape en hit. Derfor, sørg for å beskytte det du lager!


Se vår juridisk sjekkliste på neste siden.


Per Ole Hagen er en prisbelønnet Getty-fotograf, Universitetslektor på Universitetet i Oslo, med en lang karriere som musikksjef i NRK P1 og musikkrettighetssjef i NRK.

David John Smith er grunnleggeren av Norway Communicates og produsenten av dokumentaren Bluestown Rising.


JURIDISKE SJEKKLIST

Dette er ikke en fullstendig liste, men er ment å gi deg en pekepinn om hva som er viktig for deg som en ung filmskaper. Sørg for at du er beskyttet – og kan regelverket før du begynner å lage din store hit!


Juridiske områder og aktiviteter

- IPR problemer ("Intellectual Property Rights", dvs åndsverkrettigheter for filmen din)

- klargjøring av musikk- og andre rettigheter

- kontrakter og bidragsskjemaer for intervjuer.

- kontrakter for Film Teamry som jobber bak kulissene

- på kamera/voiceoverkontrakter

- finansielle kontrakter og avtaler

- tillatelse til å filme på offentlige steder (godkjenningsskjema for sted)

- standard "release forms" og avtaler

- godkjenning av bruk av musikalsk og andre fremføringer

Musikkrettigheter

- Hvem eier rettighetene?

- plateselskap

- publiseringsrettigheter

- masterrettigheter

- prisbestemmende faktorer: brukstid i filmen, plassering av sangen i filmen etc.

- forhandling: hvor viktig er sangen, kan andre brukes i den scenen, etc.


Opptak - Det er viktig at du dokumenterer alle opptak!

- Hvorfor bruker vi opptakene?

- Hvor viktig er opptakene?

- Er det en god grunn til å bruke opptakene?

- Hva er i bakgrunnen (inkludert kunstverk)?

- Klargjøre alle opptak.

- Rettferdig bruk: Dette betyr at du måtte kunne vise at du har prøvd å spore

opp rettighetshaverne. Om du har ikke vært vellykket, da kommer Fair Use i

spill og er forsvarbar i retten.) Er du sikker på dette, at det gjelder i Norge? Vi bruker ikke begrepet Fair Use, og jeg ville være skeptisk til å forskuttere et utfall i en eventuel rettsak.

- motta nødvendig tillatelse fra utøver på liveopptak.

- Husk å dokumentere alle prosesser

- hvem eier opptakene?

- hvem eier rettighetene?

- Merk at musikk, nyhets- og andre opptak har forskjellige regler.


Andre nødvendige ressurser (i tillegg til juridisk)

Researcher

En person med evne til å gjøre research, dokumentere, forhandle osv. når det gjelder rettigheter. Denne personen kan også fungere som en produksjonsassistent.

Regnskapsfører

Holde orden på alle utgifter.

Produsent (finansiering)

Tiden og ressursene som brukes til finansieringsaktiviteter vil bli budsjettert som en del av kostnadene for filmen, enten fra interne ressurser eller ved bruk av en ekstern salgsagent.

13 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page